ianastasiam.blogg.se

"Without a bike, then you have no social life." - Utrecht, The Netherlands.

Bättre respektive sämre saker med Holland.

Kategori: Livet i Utrecht

 
Det är en del grejer jag har funderat på som är bättre respektive sämre med Holland. Min lista är givetvis inte uttömmande och hade jag spenderat mer tid i landet hade jag säkerligen noterat fler saker. Men här kommer det jag har: 
 
Bättre saker. Det fanns en del affärer som jag närmast kan likna vid billiga "blatte"-affärer man hittar i trakter som inte många känner till, lite söder över det hela, som spelade hur bra musik som helst! Jag gick in i de affärerna bara pga. deras musik och för att komma i stämning. Galet! Människorna har en annorlunda stil där, enligt mig är de inte bland de mer välklädda, däremot.. De som gillar mode och att klä sig, de kan klä sig. Särskilt mina hipster-älsklingar. Något jag och mina besökare märkte generellt är att människorna är annorlunda och mer vänliga. De pratar, de ler och deras mentalitet skiljer sig från den svenska. Det är inte konstigt att man börjar prata med någon på tåget bara för att man kände för det, eller att man lär känna varandra bara för att man vill - utan anledning. På tal om tåg, fantastiskt att de gick varje timme dygnet runt, oavsett. Ibland färre tåg, ibland fler men oavsett vad gick det tåg varje timme från Amsterdam till Utrecht. Något jag är väldigt tacksam för och önskar att vi kunde ha i Sverige också. Vill man köpa alkohol eller mat vare sig det är vardag eller helg kan man hitta det lite överallt i Holland. Inget systembolag som stänger kl. 15 bara för att det är lördag. Vad är det?! En annan sak jag önskar vore detsamma i Sverige är de sinnesjukt billiga blommorna som man kan köpa. Det känns som att man säger följande bara för att det är större städer/ utomlands, men ändå inte. Det finns helt enkelt mer att göra när som helst, var som helst, för vem som helst. Sist men inte minst måste jag ge nattklubbarna i Amsterdam en eloge för att vara fantastiska klubbar, med bra DJs och ännu bättre musik. 
 
Sämre saker. Det fanns inte många stunder jag saknade Sverige, men det fanns ett par tillfällen jag önskar att vissa saker i Holland kunde vara försvenskade. Att tågen (som går varje timme) inte har ett enda eluttag, det är vad som har räddat mig många gånger i Sverige. Att kunna ladda mobil eller dator på tåget. Väldigt dumt. När det kommer till skolans caféteria, bibliotekets caféteria, att skriva ut på biblioteket eller att handla i deras automater så ska man ha olika kort för olika ärenden. Alltså, vore det inte smidigare med ett plastkort som täcker alla behov. De tar varken bankkort eller cash. Som om det inte var nog med olika kort, som man måste ladda på med olika belopp måste man ha koll på alla också. Jag klarade mig utan ett enda dock, så behöver inte gnälla. Annars är det inte så många saker som varit sämre, mer än att de varit annorlunda. De sätter sin toarulle bak-och-fram, what for!? För visst sätter alla normala människor toarullen som att pappret kommer ovanifrån. Inte underifrån så att man måste fiska efter det. Holländare har vanligtvis en födelsedagskalender på toaletten så att man inte ska glömma födelsedagar. Det sägs att toaletten är där man varvar ner och kan samla sina tankar. Haha. Den typiska holländska maten är heller ingenting som jag kommer att sakna: antingen mängder med bröd/mackor eller pommer med majonnäs. Eller ännu värre, pommes med jordnötssås och rödlök (det smakar dock bättre än vad man tror att det ska göra). Övrig holländsk mat är friterad med några enstaka rätter som är lite nyttigare.
 
Åh, jag saknar det trots allt. Kära Holland.
 
Kommentera inlägget här: